1 What a beautiful start

15 september 2009 - Keetmanshoop, Namibië

Onze reis met Emirates verliep gesmeeerd. Maar was  wel vermoeiend.  Ik slaap niet echt in een vliegtuig en een reis van 18 uur gaat me niet in de koude kleren zitten.
Maar een warm kopje organische thee in ons charmante guesthouse was een goede voorbereiding voor een lange droomloze slaap.
Een unicum, om 21.00 uur op mijn heerlijke boxspring met een lekkere warmwaterkruik aan mijn koude voetjes. Jawel, het is hier nog maar net lente en onderaan de trap zat stond een grote “koel”box vol met in handdoekzakken verpakte warmwaterzakken. Niet overbodig, bleek toen ik mijn immer koude voeten eens lekker wilde vertroetelen, want ik had de laatste zak te pakken…

11! uur geslapen, dat zal me de rest van de vakantie, als echte nachtbraker wel niet meer lukken.
Ons overheerlijke organische ontbijt genoten we in een sfeervolle eetkamer met uitzicht op het pittoreske haventje van Kalkbay met jawel, uitzicht op maar liefst vier foeragerende walvissen waarvan er één wel in een heel speelse bui was.
Keer op keer showde zei haar prachtige staart en ze sloeg regelmatig met haar vin op het water.

Helemaal zeker ben ik niet, maar had de indruk dat er een kleintje naast haar zwom. De twee bleven ook nagenoeg op dezelfde plaats terwijl die andere twee walvissen wat minder honkvast waren.
We hebben zeker een minuut of 25 van het schouwspel mogen genieten, onder het genot van een omelet met tomaat en ham, heerlijke french toast met rozijnen, appel en mascarpone, fruitsalade en vers geperst sap.

Na het ontbijt op weg naar de pinguïnkolonie van Boulders Beach. Als er iets relaxed werkt dan is het wel het kijken naar de aandoenlijk stuntelend bewegende pinguins. Er waren er honderden en we moesten ons echt losrukken van deze leuke dieren en het schitterende uitzicht op de prachtige baai.
Ons doel was natuurlijk Kaap de Goede Hoop.
We waren er 2001 ook geweest, maar een tweede bezoek viel niet tegen. Nu hadden we ook meer oog voor de prachtige bloeiende protea’s en fijnbosstruiken.
Aan zee stonden een aantal grazende struisvogels en laat op de middag hadden we het geluk om grote volksstammen bavianen te zien. De hele dag werden we met borden al voor ze gewaarschuwd. Deze beruchte bobbejaans schijnen een ware plaag te zijn die er niet voor terugdeinzen om toeristen aan te vallen om hen te beroven van eetbare zaken.
Maar de bavianen die wij tegenkwamen hadden alleen maar oog voor elkaar. Hele hordes jonge baviaantjes zaten elkaar speels achterna terwijl de ouderen gras aten of elkaar zaten te vlooien.
Een echtpaar gaf een schaamteloze vertoning van hun slaapkamergeluk, maar verder hielden ze het netjes.
Een wat teruggetrokken paar heb ik tot op een meter kunnen benaderen. Hij was zichtbaar aan het genieten van de ontplooiingsbehandeling van zijn vrouw en had geen oog voor mij of voor zijn eigen kind dat alle moeite deed om aandacht te krijgen. Zijn staart werd gebruikt als liaan waaraan je lekker kon slingeren en klauteren.
Heb zelfs twee leuke korte filmpjes kunnen schieten van deze dreumes met zijn ouders. Ga proberen dit een keer te uploaden, dus houd de weblog in de gaten.
Op de kaart kun je dan volgen waar we zitten en hopelijk lukt het dan ook om  het filmpje te zien.
Maar een minuut film telt zo´n  slordige 60 MB en ik heb nog geen ervaring met hoe de website ermee omgaat.
Ik schrijf dit terwijl we onderweg zijn naar Springbok.
Onze timing was uitstekend. Het was vanochtend zwaar bewolkt en miezerig in Kalkbay. De voorspellingen voor de Kaapstadregio zijn vier dagen slecht weer.
Maar inmiddels rijden wij al weer een paar honderd kilometer noordelijker onder een zonnige blauwe hemel.
We gaan op weg naar de wilde bloemen van Namaqualand, overnachten in Springbok en reizen morgen door naar Namibië.

Hoogtepunten

- 7 walvissen,
- 2 wilde struisvogels en een heleboel meer op de farms,
- 2 wilde Egyptische ganzen bij ons guesthouse zwembad en op de kaap veel meer,
- Honderden pinguïns
- Een wilde cerval op de terugweg
- En tientallen bavianen

Minpunten
Kofferhandel afgebroken tijdens de vlucht,
Onze TomTom werkt nu al niet meer,
Elmo´s brilpoot brak de tweede avond af en dus hebben we een nieuw montuur moeten kopen om hem ook te kunnen laten genieten van al het moois dat ons nog te wachten staat.

1. Frankie:
    30 september 2009
    Ha die Afika-reizigers!

Ik steek wat later in jullie reisverhaal, want het lukt me niet overal in te loggen en te lezen. (Ook druk in de weer met de uitvoeringen van de Showboat...) Jullie begin is al weer steengoed! Ontbijtend met spelende walvissen als panorama! Tsjonge! Ik ga zo verder lezen! En staat de Afrikaanse bril Elmo een beetje?

Met herfstige groet, Frankie :-)