3 Afrikaans

15 september 2009

Ook al zijn we al een keer eerder in Zuid-Afrika geweest het is wel weer even wennen dat Afrikaans. En met Afrikaans bedoel ik dan het dialect dat door de afstammelingen van Van Riebeeck en de zijnen in grote delen van Zuid-Afrika en Namibië wordt gesproken. Iedere keer wordt je weer verrast als je Engels verwacht en dan in een soort 17e eeuws Nederlands wordt aangesproken.  Vanwege het accent vergt het ook de nodige concentratie en duurt het dan ook even voordat het kwartje valt. Maar ja, wat ik precies moest maken van de vraag “of ik een tafellaken” wilde toen ik een pilsje bestelde? Bleek die Afrikaner ineens weer Engels te spreken en informeerde hij of ik een Tafel Lager wilde, de plaatselijke biersoort dus.
Daarnaast moet ik, als rechtgeaarde ICT-er die gewend is alles eenduidig vast te leggen, erg wennen aan de hier gebruikelijke dubbele ontkenning.
“Moet nie bloeme pluk nie” staat er in koeienletters bij het bloemenperkje. Tja, dan beginnen mijn vingers toch wel erg te jeuken.
Zo duurde het ook even voor ik door had wat een padstal was. Bleek geen paddenstoel maar een kraampje langs de weg te zijn. Alles waar een kar overheen kan heet hier pad, ook al is dat pad dan een snelweg.

Maar goed, ik moet er maar niet te veel aan wennen, aan dat Afrikaans, want Namibië is een Duitse kolonie geweest en de komende weken krijgen we dus te maken met een 19e eeuwse variant van het Duits. Ik zal dus maar de voor de hand liggende grap laten liggen om op zijn Afrikaans mijn fahrrad terug te vragen aan een Namib-Deutscher. Grote kans dat ‘ie met een tafellaken aan komt zetten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eric&Trix:
    27 september 2009
    Hoi Jacqueline,

wat een geweldige reis maak je daar!dat je dat durft,zomaar in een kooi stappen met cheeta,s!! Ook het rijden daar moet ik niet aandenken!Volgens mij rij jij al die tijd,had elmo geen rijbewijs of ben ik abuis?
    Wij hebben net een 5 daagse trip achter de rug en hebben 3 dagen gefietst in Berlijn,van s,morgens 10 tot s,avonds 8 en is een stuk makkelijker dan wat jij daar doet met de auto!
    Vind het erg interessant om te lezen ,zeker over al die dieren die je daar ziet. Geniet ze en kom gezond terug! Heb je nog afrikaans gedanst?
  2. Benita:
    27 september 2009
    Hoi Elmo en jacqueline,

Wat een boeiende verhalen. We (ons moeder en ik) zitten nu alle foto's en verhalen diagonaal te scannen. Want alles nu lezen kost een beetje te veel tijd. Druk druk druk..... jullie kennen het vast wel.
    Inmiddels is al ruim de helft van jullie reis voorbij. Wat gaat de tijd snel. Ik zal de verhalen uitprinten, dan kunnen we ze op ons gemak lezen en niet achter de pc. Onze volgende reactie zal dan iets gerichter zijn. Geniet er nog even van.
    Het huis in de Jan van Amstelstraat staat inmiddels te koop. Er zijn mooie foto's gemaakt door zowel Mark als Debbie (de makelaar). Huis in de Nieuwe Biezen is ook al bijna klaar. Morgen de gordijnen en dan is het bijna helemaal af.
    Ons moeder is inmiddels aardig ingeburgerd: elke week gymmen en gisteren meegedaan met de Nationale Burendag, die in haar buurt uitgebreid werd gevierd met spellen, een hapje en een drankje. De buurman is een paar dagen goed ziek geweest, maar is inmiddels weer volop grappen aan het maken.
    Gemert is door naar de volgende ronde (beker) en vandaag hebben ze met 5-2 gewonnen van Meerssen (4 doelpunten van Bas). Nu nog even alles uitprinten en dan horen jullie deze week opnieuw van ons.

Groetjes Riet en Beniet